Tuesday, January 1, 2008

Julhelgen


Jag fick verkligen en jättefin jul i år.

In i det sista kämpade jag med mina känslor men så, när det närmade sig allt mer och folket var på väg, så fann sig ett litet frö av julstämning i mig ändå.

Närjag tackade för deras värme så sa dem allihop "För att du är värd det!" Det värmde mig mer än jag egentligen ville visa, för Julafton är den kväll då jag försöker hålla känslorna tillbaka för att behålla kontrollen och inte brista. Men sentimental som jag är, så trängde tårarna sig fram ändå...


Men Nyårsafton är nåt annat. Det finns nyårsaftnar jag upplevt som inga barn skulle få uppleva (inte vuxna heller). Nyårsaftnar då jag passat andras barn i utbyte mot lite fickpengar. Nyårsaftnar då jag flytt hemifrån. Nyårsaftnar då jag tröstat en väninna och blivit tröstad tillbaka. Nyårsaftnar då jag festat, dansat och älskat vilt. Nyårsaftnar då jag varit hög eller full eller både och. Nyårsaftnar som varit romantiska och fyllda av drömmar om kärlek.


Nyårsafton för mig betyder ett slut för det som varit, och en ny början, en ny start, en ny horisont. Om bättre ting, bättre i allt... Drömmar som kan förverkligas. Mål som kan uppnås. Hopp! Optimism! Tro! Glädje! Kärlek!
Att tro och hoppas, trots alla förträngda smärtsamma minnen som verkar vilja spränga igenom hela ens existens ibland, trots rädslor och osäkerhet, trots krossade drömmar och sårade känslor.

Även om det bara är symboliskt, så känns det som en tröst att få lämna det gamla och gå in i det nya... Inget har kunnat ta det ifrån mig och inget kan lyfta mig högre än den känslan av något nytt, något bättre...


Tänk på det, om du är en ledsen vilsen själ som fryser just nu... och var inte rädd för din egen styrka! Det är den som hjälpt dig att överleva. Det är den som bevarar ditt förstånd trots att du tvingas leva i en kall och sjuk värld. Hjälten finns där inne, i Dig själv!
Idag är en ny dag!


Gott Nytt År!

1 comment:

Unknown said...

För mig är Julen värre. Det var något jag såg fram mot så mycket som barn, men som alltid blev skit och slutade i ångest och att i få vara förälder åt sina föräldrar.

Nyår, ptjah, det var nog ganska samma sak - fast inga förväntningar.

I år hände i princip ingenting, vare sig på Jul eller nyår. Väldigt tråkigt. Inte deppigt, men jävligt tråkigt. Nästa år vill jag hyra en stuga och dra dit familj och vänner. (Du är välkommen :)) Hoppas inte det bara är prat den 2a januari, som helt glömts bort om 12 månader.

Jag är glad att du fick en bra Jul! Också glad att du ser fram mot året som kommer. Rätt inställning :) Fast egentligen är det ju inget speciellt med nyår, inget händer med Jordens bana kring solen som inte händer idag, igår eller om 6 månader.

6 månader... hmm... nu börjar jag få mina drömmar om sena sommarnätter igen. Blir typ ledsen, så mycket saknar jag det. Men jag uppskattar det inte när jag väl är där. Sommaren är bäst på vintern - definitivt! Jag föreställer mig eldar, solnedgångar, sus i träden, syrssång, vackra tjejer, en sjö, några öl, goda vänner. :-(

Värst vad jag tjötar plötsligt. Gott nytt år!